Wieżogród pomiędzy rzeźbą a architekturą

Tomasz Domański

150 PLN

Oprawa: twarda, Format: 21x27,5 cm, Stron: 476, 643 fotografie oraz ilustracje, 2020 r., książka w języku polskim i angielskim

Album pt. Wieżogród / TowerTopia dokumentuje założenie ogrodowe unikatowe w skali międzynarodowej. W dynamicznej strukturze topiarów powstał architektoniczny „kaprys” - kuriozalna kolekcja stalowych wież i rzeźb posadowionych w naturalnej otulinie wzgórz Strzelińsko-Niemczańskich. To fascynujący konglomerat mistrzostwa wielkoformatowej rzeźby, sztuki procesu i  harmonii autorstwa rzeźbiarza Tomasza Domańskiego. Publikacja z dokładnością gorliwego dokumentalisty, przybliża historię powstawania enklawy w której na równych prawach egzystują formy rzeźbiarskie i hortystyczne. Artystycznym fotografiom towarzyszą teksty polskich specjalistów z zakresu: historii, teorii i krytyki sztuki, estetyki, kulturoznawstwa, filozofii. Autorskie ogrody to miejsca specjalnego przeznaczenia, w których dokonuje się przywrócenie „piękna świata” ale też buduje i zamieszkuje. Ogrody jako metaprzestrzenie zapożyczają estetyczność krajobrazu okolicy, w której się znajdują, a w rewanżu promieniują własną energią.

Nota o autorze

Tomasz Domański, autor zdjęć i wykonawca ogrodu rzeźb, artysta rzeźbiarz. W 2003 uzyskał tytuł doktora w ASP we Wrocławiu. W latach 2000-2004 pełnił funkcję członka Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W 2012 I nagroda w konkursie na koncepcję artystyczno-architektoniczną przestrzeni publicznej w okolicach Boxbourgu w Niemczech. W 2015 I miejsce w konkursie na rzeźbę w przestrzeni publicznej ramach współpracy ASP we Wrocławiu i miasta Goerlitz pod patronatem Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Był czterokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wielu fundacji, m.in.: Pollock-Krasner z Nowego Jorku, Josepha Beuysa z Bazylei, Elizabeth Montag z Bonn. W roku 1997 reprezentował Polskę na IX Triennale sztuki współczesnej w New Delhi. Był także nominowany do „Paszportu” Polityki. Artysta brał udział w przeszło 50 wystawach indywidualnych oraz akcjach artystycznych i w ponad 100 pokazach zbiorowych. Prowadził liczne wykłady o sztuce m.in. KulturKontakt Wiedeń, Speed Museum Louisville, US. W roku 2014 przygotował architektoniczny obiekt Kwadratowa kopuła na otwarcie Europejskiej Stolicy Kultury Umea.

Główne wystawy indywidualne:

1999 Akropolis ‒ wystawa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, instalacja nawiązująca formą do starożytnej świątyni, zmieniająca się przez stulecia w industrialny Technochram XXI wieku;

2003 Rzeźba efemeryczna ‒ Monument relatywny ‒ Muzeum Architektury, Wrocław;

2008 Recycling Program ‒ Awangarda BWA, Wrocław; seria obiektów, obrazów, kolaży i filmów, oszczędne rzeźbiarskie realizacje w elementarnych tworzywach;

2011 Wiek średni ‒ Wro Art Centrum Nowych Mediów, Wrocław; ekspozycja multimedialna http://www.wrocenter.pl/tomasz-domanski-wiek-sredni/;

2014 Kwadratowa kopuła ‒ Europejska Stolica Kultury – Umea 2014, Szwecja. Przed ratuszem w mieście Umea powstał kolejny obiekt z serii Pomniki Czasu wykonany z lodu i stali;

2016 Sen Jakuba ‒ Europejska Stolica Kultury; instalacja w przestrzeni publicznej, Wrocław;

Od 2016 cztery reliefy z roku 1997 włączone do wystawy stałej: Kolekcja sztuki polskiej II połowy XX wieku i XXI wieku, Muzeum Narodowe, Pawilon Czterech Kopuł, Wrocław;

2019 Pomniki Czasu / Retrospektywa, Centrum Nauki i Sztuki - Muzeum Przemysłu i Techniki - Stara Kopalnia w Wałbrzychu;

2020 Pomniki Czasu / Retrospektywa, Centrum Rzeźby Polskiej – Muzeum Rzeźby Współczesnej w Orońsku;

2021 Ścięcie ‒ Wro Art Centrum Nowych Mediów, Wrocław; performance.

https://youtu.be/ZYlQfITa2hc

Księgarnia