Niniejsza publikacja oraz wystawa pod tym samym tytułem prezentują niewielką, lecz bardzo znaczącą część bogatej kolekcji grafik z XVI-XVIII wieku, gromadzonej w Muzeum Architektury we Wrocławiu przez ponad 50 lat jego istnienia. Te cenne miedzioryty i akwaforty powstawały na podstawie dzieł architektury, rzeźby i malarstwa, a niejednokrotnie też ich oryginalnych projektów, które wyszły spod ręki tak znamienitych mistrzów jak Michał Anioł Buonarroti, Rafael Santi, Antonio da Sangallo Młodszy, Andrea Palladio, Giorgio Vasari czy Giacomo Barozzi da Vignola. Prawdziwą perłą tej kolekcji jest rycina autorstwa jednego z najwybitniejszych włoskich architektów - Donata Bramantego, którą po raz pierszy mamy okazję zaprezentować publiczności odwiedzającej nasze muzeum oraz czytelnikom tej książki.
W XV wieku, gdy blaskiem sztuk wszelakich jaśniała medycejska Florencja, skąd zrodzony z idei humanizmu nowy styl, renesans, promieniował na całe Włochy, a dotrzymać jej kroku miały inne włoskie miasta - Urbino, Mediolan, Mantua czy Bolonia - Rzym, stając się na powrót faktyczną stolicą chrześcijaństwa, dopiero z wolna dźwigał się z kilkuwiekowej zapaści. Jednak już wkrótce wszystko się miało zmienić… W XVI stuleciu to właśnie Wieczne Miasto objęło prymat i wyznaczyło nowe tendencje w rozwoju sztuki i architektury. Kolejni papieże i wywodzący się z arystokratycznych rodów kardynałowie zatrudniali najlepszych artystów, którzy twrzyli dzieła będące najdoskonalszymi pomnikami renesansu. Te zaś ppowielane i szeroko rozpowszechniane dzięki stosunkowo młodej, ale już niezwykle prężnie rozwijającej się dziedzinie sztuki - grafice, rozsławiły imiona twórców i zaniosły idee renesanu do najdalszych zakątków Europy.
Liczba stron: 112
Język wydania: polski