Chociaż Maria Michałowska nie jest artystką powszechnie znaną, trudno stwierdzić, że jej twórczość wymaga „odkrycia”, choćby dlatego, że w 2014 roku, jeszcze za życia tej twórczyni, podjęto próbę opracowania całości jej dorobku, jaką była publikacja prezentująca większość jej prac. Ponadto Michałowska była uczestniczką Grupy Wrocławskiej, w związku z czym brała udział w licznych wystawach tego nie homogenicznego kolektywu w Polsce i za granicą, a w towarzyszących im katalogach umieszczano niektóre z jej realizacji. Część z nich jeszcze przed śmiercią Michałowskiej włączono do kolekcji muzealnych. […]
Michałowska nie pozostawiła po sobie wielu prac. Mamy kilkadziesiąt obrazów, rysunki, dzieła tworzone w medium fotografii (w literaturze przedmiotu określane zazwyczaj jako „konceptualne”), w latach 90. znów malarstwo, a obok tego wszystkiego nieliczne autorskie teksty. Jednak twórczość tej artystki jest interesująca, ponieważ pomimo jej pewnej hermetyczności i wiążących się z tym trudności interpretacyjnych mam wrażenie, że własnie z tego powodu można ją uznać za bardzo spójną z jej osobowością i postawą życiową, pewną skłonnością do znikania, zacierania po sobie śladów. […]
Jej malarstwo wydaje się pozbawione jakichkolwiek odniesień osobistych; co więcej, twórczość ta na tle środowiska wrocławskiej awangardy, formującego się na przełomie lat 50. i 60. XX wieku, nie sprawia wrażenia wyjątkowej, osobnej – wpisywała się raczej w poszukiwania artystów z Grupy Wrocławskiej. Być może między innymi to wpłynęło na swoiste „zamrożenie” sztuki Michałowskiej, czyli brak zainteresowania jej pracami, co uniemożliwia ich ponowne odczytanie. […]
Marika Kuźmicz
- Redakcja: Marika Kuźmicz
- Współpraca redakcyjna: Agnieszka Chodysz-Foryś
- Autorki tekstów: Marika Kuźmicz, Luiza Nader, Małgorzata Devosges-Cuber, Małgorzta Miśniakiewicz
- Uczestniczka wywiadu: Elżbieta Kościelak
- Przekład: Karol Waniek, Barry Keane
- Korekta: Jerzy Cierniak, Barry Keane, Anastazja Oleśkiewicz
- Projekt: Tomasz Zapała
- Projekt okładki i kalendarium: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio
- Zdjęcia i ilustracje: Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Muzeum Warmi i Mazur w Olsztynie, Muzeum w Koszalinie, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Historyczno-Etnograficzne im. Juliana Rydzykowskiego w Chojnicach, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Ystad Kunstmuseum, Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Politechnika Wrocławska, Fundacja Rodziny Staraków, kolekcje Macieja Splita, Renaty Wojczyńskiej-Plan, Elżbiety Kościelak, Grzegorza Sternińskiego (spadkobiercy Marii Michałowskiej)
- Autor wszystkich fotografii z kolekcji prywatnych o ile nie zostały opisane inaczej: Alexander Kot-Zaitsaŭ
- Na okładce: Dokumentacja prac II, ok. 1970 / fragment fotografia, rysunek, praca, 50 x 70 cm (wym. całości): sygn. Kolekcja prywatna
- Wydawca: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego