Awers/rewers. Architekt Bohdan Lachert

Katarzyna Uchowicz

Out of stock

W kat­a­logu to­warzyszącym wys­tawie prezen­towanej w Muzeum Ar­chitek­tury we Wrocławiu od 23 listopada 2017 do 2 kwiet­nia 2018 roku, twórczość Bohdana Lacherta została opisana z per­spek­tywy ośmiu punktów, które zdają się na­jlepiej oddawać charak­ter i walory jego ar­chitek­tury. Tworzą je mod­ern­izm, Prae­sens, patent, ekspery­ment, kolor, tworzywo, poliryt­mia i antro­pos­fera. Pomysł na taką kon­strukcję przyniosła skłonność samej awan­gardy do up­raszcza­nia, kody­fikowa­nia, poszuki­wa­nia al­go­rytmów. Osiem punktów stanowi tu pretekst do nakreślenia mapy artysty­cznej bi­ografii jako całości, bez wyraźnego dzie­le­nia jej na okresy przed-i powo­jenny. In­te­gralną częścią kat­a­logu są re­pro­dukcje projektów i fo­tografii (150), doku­men­tujące plas­ty­czny „język” ar­chitekta oraz szata graficzna pub­likacji, odpowiadająca charak­terowi opisanej ar­chitek­tury oraz nawiązująca do ekspery­mentów graficznych Bohdana Lacherta.

Bohdan Lachert – ar­chitekt i teo­re­tyk ar­chitek­tury, ab­sol­went Wydziału Ar­chitek­tury Po­litech­niki Warsza­wskiej. Przez ponad dekadę był związany za­wodowo z Józefem Szanajcą w ramach działającej w latach 1926–1939 pra­cowni „Lachert & Szana­jca”, która wyróżniała się nowoczesną or­ga­ni­zacją biura ar­chitek­ton­icznego. Był współtwórcą Sto­warzyszenia Ar­chitektów Pol­s­kich oraz grupy mod­ernistów Prae­sens, wyz­naczającej kierunki artysty­cznych poszukiwań rodz­imej awan­gardy. Pracował przede wszys­tkim w Warsza­wie, lecz był też zaangażowany w re­al­izację tak ważnych mod­ernisty­cznych przedsięwzięć II Rzeczy­pospo­litej, jak budowa Gdyni czy prezen­tacja Polski poza grani­cami kraju. Za za­pro­jek­towany wspólnie z Szanajcą pawilon gospo­dar­czy na paryskiej wys­tawie „Sztuka i Tech­nika w życiu współczesnym” (1937) otrzymał nagrodę Grand Prix oraz tytuł oficera Legii Hon­orowej Re­pub­liki Fran­cuskiej (1939).

W okresie oku­pacji uczył ar­chitek­tury na tajnych kom­ple­tach i brał udział w przy­go­towywa­niu teo­re­ty­cznych studiów odbu­dowy Warszawy w ramach „Piątki Kon­spir­a­cyjnej”. Tuż po wojnie został powołany przez Główną Komisję Badania Zbrodni Niemiec­kich w Polsce na stanowisko biegłego do oceny zniszczeń stolicy. Pracował jako kierownik Wydziału Ar­chitek­tury i Inżynierii w Biurze Odbu­dowy Stolicy. Promował bu­down­ictwo ekspery­men­talne z gru­zo­be­tonu, którego przykładem jest m.​in. gmach PKO przy ulicy Marszałkowskiej 124. Był autorem kon­cepcji budowy na gruzach warsza­wskiego getta osiedla Muranów Południowy, która po wprowadze­niu socre­al­izmu została zmody­fikowana.

Bohdan Lachert był związany z Wydziałem Ar­chitek­tury Po­litech­niki Warsza­wskiej jako dziekan (1950–1954), kierownik katedry Pro­jek­towa­nia Ar­chitek­tury Przemysłowej (1945–1960), pro­fe­sor nadzwycza­jny (1948) i zwycza­jny (1966). Był pro­mo­torem blisko 100 prac dy­plo­mowych. W 1984 roku został uhonorowany prestiżową nagrodą SARP „za długo­letnią, nieprz­er­waną aktywność twórczą, uko­ronowaną pow­staniem kilkudziesięciu dzieł, obiektów i zespołów odz­naczających się wybit­nymi wartościami przestrzen­nymi i funkcjon­al­nymi, stanowiących istotny i trwały wkład w rozwój pol­skiej myśli ar­chitek­ton­icznej, a tym samym w rozwój pol­skiej kultury”. Ponadto został uhonorowany m.​in. Krzyżem Ofi­cer­skim Orderu Odrodzenia Polski (Polonia Resti­tuta) czy honorową nagrodą m.​st. Warszawy. Był autorem op­ub­likowanej jedynie we frag­men­tach teo­re­ty­cznej rozprawy Rozważania o niektórych cechach twórczości ar­chitek­ton­icznej, ilus­trowanej op-ar­towskimi grafikami ukazującymi proces tworzenia ar­chitek­tury. Zmarł 8 sty­cz­nia 1987 roku, został pochowany na Cmen­tarzu Wo­jskowym na warsza­ws­kich Powązkach.

Projekt do­fi­nan­sowany ze środków Min­is­tra Kultury i Dziedz­ictwa Narodowego.

Book­store