Trouble in Paradise - autorsko-kuratorskie oprowadzanie po wystawie

LINK DO WYDARZENIAtutaj

Wystawa ‘Trouble in Pa­ra­di­se’ to wie­lo­wąt­ko­wa opo­wieść o pol­skiej wsi, którą często po­strze­ga­my przez pryzmat uprosz­czeń i ste­reo­ty­pów, trak­tu­je­my jako raj utra­co­ny, miejsce, w którym można od­po­cząć od udręki cy­wi­li­za­cji, albo jako nie­wi­docz­ny element kra­jo­bra­zu… Czy jednak nasze prze­ko­na­nia o obrazie ob­sza­rów wiej­skich idą w parze z ich realnym wy­glą­dem? Jakie ele­men­ty skła­da­ją się na pełny obraz kra­jo­bra­zu pol­skiej wsi? Jak często nasze wizje spo­koj­nej i sie­lan­ko­wej pro­win­cji zde­rza­ją się z wi­do­kiem ogrom­nych hal pro­duk­cyj­nych, ferm i ob­wod­nic?

Od­po­wie­dzi na te pytania po­szu­ka­my podczas au­tor­sko-ku­ra­tor­skie­go opro­wa­dza­nia po wy­sta­wie ‘Trouble in Pa­ra­di­se’ w ramach cyklu wy­da­rzeń blok # 10. Spo­tka­my się z au­to­ra­mi ana­li­tycz­nej części wystawy – fo­to­gra­fem Mi­cha­łem Sie­ra­kow­skim, Pawłem Starcem oraz artystą wi­zu­al­nym Janem Do­mi­czem, którzy we współ­pra­cy z ze­spo­łem ku­ra­tor­skim PROLOG +1, stwo­rzy­li 70-me­tro­wą, fo­to­re­ali­stycz­ną ‘Pa­no­ra­mę pol­skiej wsi’. Re­zul­ta­tem ich pracy jest zbiór fo­to­gra­fii two­rzą­cy fik­cyj­ny obraz miejsc, które każdy z nas roz­po­zna­je, ale nikt nie wie gdzie się znaj­du­ją. Za­py­ta­my czym kie­ro­wa­li się tworząc opo­wieść o kształ­to­wa­niu się terenów wiej­skich na prze­ło­mie ostat­nich 100 lat.

KIEDY?

wtorek 22 marca 2022, g. 17:00

GDZIE?

ul. Ber­nar­dyń­ska 5, Muzeum Ar­chi­tek­tu­ry we Wrocławiu

GOŚCIE:

Woj­ciech Mazan jest ar­chi­tek­tem, ukoń­czył z wy­róż­nie­niem studia w ramach pro­gra­mu MPhil in Ar­chi­tec­tu­re and Urban Design: Pro­jec­ti­ve Cities na Ar­chi­tec­tu­ral As­so­cia­tion School of Ar­chi­tec­tu­re w Lon­dy­nie, gdzie w swojej pracy ana­li­zo­wał roz­pro­sze­nie i frag­men­ta­ry­za­cję li­ne­ar­nych osad na przy­kła­dzie Śląska Opol­skie­go. Jest ab­sol­wen­tem Wy­dzia­łu Ar­chi­tek­tu­ry Po­li­tech­ni­ki Wro­cław­skiej i stu­dio­wał na Rot­ter­dam­se Aca­de­mie van Bo­uw­kunst. Pracuje jako badacz na Royal College of Art w Lon­dy­nie i jest człon­kiem re­dak­cji kwar­tal­ni­ka „RZUT”. Od 2017 roku współ­two­rzy PROLOG, w ramach którego jest ku­ra­to­rem wystawy „Trouble in Pa­ra­di­se”, która pre­zen­to­wa­na była w Pa­wi­lo­nie Polskim na 17 Mię­dzy­na­ro­do­wej Wy­sta­wie Ar­chi­tek­tu­ry — La Bien­na­le di Venezia i w Muzeum Ar­chi­tek­tu­ry we Wrocławiu.

Jan Domicz, artysta wi­zu­al­ny, twórca wideo, obiek­tów i in­sta­la­cji. Ab­sol­went Städel­schu­le we Frank­fur­cie i Uni­wer­sy­te­tu Ar­ty­stycz­ne­go w Po­zna­niu. Mieszka i pracuje w War­sza­wie, współ­pra­cu­je z galerią Wschód. Od 2017 roku pro­wa­dzi qu­asi-ku­ra­tor­ski projekt Office for Nar­ra­ted Spaces. Jego prace były pre­zen­to­wa­ne m.​in. na wy­sta­wach w Museum für Moderne Kunst we Frank­fur­cie, SALTS w Bazylei, CSW Zamek Ujaz­dow­ski w War­sza­wie, Si­gni­fi­cant Other w Wiedniu i Karlin Studios w Pradze. W swoich pracach wy­ko­rzy­stu­je nar­ra­cyj­ny po­ten­cjał przestrzeni.

Michał Sierakowski, fo­to­graf do­ku­men­ta­li­sta i fil­mo­wiec. Ab­sol­went fo­to­gra­fii na Uni­wer­sy­te­cie Ar­ty­stycz­nym w Po­zna­niu. Sty­pen­dy­sta Mi­ni­stra Kultury i Dzie­dzic­twa Na­ro­do­we­go, jego prace były po­ka­zy­wa­ne m.​in. w War­sza­wie, Kijowie, Lon­dy­nie i Sankt Pe­ters­bur­gu. W swojej pracy skupia się na re­la­cjach czło­wie­ka z jego oto­cze­niem, a także tym, w jaki sposób spo­łecz­no­ści re­in­ter­pre­tu­ją i re­kon­stru­ują kra­jo­braz, na­tu­ral­ny czy w formie urba­ni­sty­ki i ar­chi­tek­tu­ry.

Paweł Starzec, fo­to­graf, so­cjo­log, do­ku­men­ta­li­sta. Wy­kła­dow­ca i na­uczy­ciel aka­de­mic­ki, twórca pro­gra­mów warsz­ta­to­wych, współ­twór­ca ko­lek­ty­wu twórców i wy­daw­nic­twa Azimuth Press. Dok­to­rant In­sty­tu­tu Sto­so­wa­nych Nauk Spo­łecz­nych Uni­wer­sy­te­tu War­szaw­skie­go oraz student II stopnia In­sty­tu­tu Twór­czej Fo­to­gra­fii Uni­wer­sy­te­tu Ślą­skie­go w Opawie. Muzyk i artysta dźwię­ko­wy, obecnie wy­stę­pu­ją­cy w pro­jek­cie Mazut i solowo. W swojej pracy skupia się na po­wią­za­niach prze­strze­ni, hi­sto­rii i ich spo­łecz­nych kontekstów.

Wystawa ‘Trouble in Pa­ra­di­se’ wy­pro­du­ko­wa­na przez Zachętę – Na­ro­do­wą Galerię Sztuki po raz pierw­szy pre­zen­to­wa­na była w Pa­wi­lio­nie Polskim na ze­szło­rocz­nej, 17 Mię­dzy­na­ro­do­wej Wy­sta­wie Ar­chi­tek­tu­ry — La Bien­na­le di Venezia, podczas której 63 re­pre­zen­ta­cje na­ro­do­we z całego świata musiały zmie­rzyć się z py­ta­niem „Jak bę­dzie­my żyć razem?”. Autorzy pro­jek­tu za­ło­ży­li, że w czasach na­ra­sta­ją­cych lo­kal­nych i świa­to­wych kry­zy­sów to właśnie obszary wiej­skie są istot­nym ele­men­tem bu­do­wa­nia zrów­no­wa­żo­nych śro­do­wisk ludz­kich, po­trak­to­wa­li je jako sa­mo­dziel­ny obszar badań i właśnie tam szukali odpowiedzi.