Hans Poelzig i wrocławska Akademia Sztuki i Rzemiosła Artystycznego

wykład Tomasza Mikołajczaka dla seniorów

8.6.2022

Dzięki przeprowad­zonym na przełomie XIX i XX wieku re­for­mom Królewska Szkoła Sztuki i Rzemiosła Artysty­cznego (od 1911 roku Akademia) stała się jedną z na­jbardziej postępowych placówek artysty­cznych na terenie Niemiec, a także is­tot­nym katal­iza­torem rozwoju pro­gresy­wnej sceny artysty­cznej na gruncie lokalnym. Hans Poelzig, pełniący w latach 1903-1916 funkcję dyrek­tora uczelni, jako zwolen­nik in­te­gralności sztuk przy­czynił się do ściślejszego powiązania różnorod­nych form działalności artysty­cznej i rzemieślniczej. Ważną in­nowacją było wprowadze­nie zajęć prak­ty­cznych w pra­cow­n­i­ach i warsz­tat­ach, gdzie stwor­zono możliwość testowa­nia schematów pro­jek­towych przy współpracy z wyk­wal­i­fikowaną kadrą mis­tr­zowską. Au­torski przed­miot Poelziga „Nauka o stylu tworzywa” pomagał w za­poz­na­niu się z właściwościami materiałów i sposobami ich obróbki. Ważną zasadą ped­a­gog­iczną Poelziga była praca zespołowa oraz angażowanie szkol­nych warsz­tatów i wychowanków do re­al­iza­cji zewnętrznych zamówień, czego przykładem było m. in. wyko­nanie Sali Ślubów ratusza w Lwówku Śląskim. Sformułowany w ten sposób program naucza­nia w pełniejszej skali został wprowad­zony dopiero po I wojnie świa­towej w Bauhausie - tu jednak, w prze­ci­wieństwie do wrocławskiej uczelni, stop­niowo pogłębiano in­te­gralność sztuki i tech­nologii w celu tworzenia użytecznych, ze­s­tandary­zowanych form na potrzeby przemysłu.

Hans Poelzig, 1927 rok, źródło: wikipedia

Dr Tomasz Mikołajczak - his­to­ryk sztuki, ab­sol­went Wydziału Nauk His­to­ryczno-Ped­a­gog­icznych Uni­w­er­sytetu Wrocławskiego oraz Wydziału Nauk His­to­rycznych Uni­w­er­sytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wykładowca Akademii Sztuk Pięknych im. Eu­ge­niusza Gep­perta we Wrocławiu, uczest­nik pol­s­kich i między­nar­o­dowych projektów badaw­czych, m. in. dig­i­tal­nego pro­gramu in­wen­taryza­cji zabytków oraz słownika hi­er­ar­chicznego pojęć dla dziedz­ictwa kul­tur­owego. Kurator wystaw, w tym wystawy „Władysław Wincze. Wnętrza” w Muzeum Ar­chitek­tury we Wrocławiu. Autor książek i artykułów naukowych związanych z historią sztuki śred­niowiecznej, nowożytnej i nowoczes­nej, historią wzor­nictwa, dziedz­ictwem kul­tur­owym i tu­rystyką kul­turową. Redak­tor naczelny Wydawnictwa Akademii Sztuk Pięknych im. Eu­ge­niusza Gep­perta we Wrocławiu.