Samochody są jednym z najważniejszych osiągnięć techniki XX wieku. Przez ledwie sto lat dla milionów aut powstały miliony kilometrów dróg, a przy nich wyrosły nowe budynki: stacje benzynowe i serwisowe, garaże, motele, restauracje, osiedla mieszkaniowe i całe miasta. Architektura związana z motoryzacją początkowo była pełna rozmachu i poszukiwania nowych rozwiązań funkcjonalnych. Modernistyczne budynki ze szkieletową konstrukcją, ze stropodachami i owalnymi narożnikami okazały się idealnym środowiskiem dla samochodów. Słupy i wsporniki umożliwiały łatwe manewrowanie wewnątrz, płaskie dachy wykorzystywano do parkowania, a zaoblenia ścian odpowiadały promieniowi skrętu. Z żelbetu budowano belki biegnące bez podparć przez kilkanaście metrów, nawisy oraz pochylnie o różnych formach – od prostych do spiralnych. Architektura i motoryzacja w okresie modernizmu były zgrane jak mechanizm silnika. Architekci z odwagą równą kierowcom wyścigowym proponowali heroiczne konstrukcje korzystające z najnowszych osiągnięć techniki. Przyhamowano dopiero w okresie kryzysu paliwowego, kiedy rodziła się świadomość ekologiczna, a postmoderniści zaczęli naśmiewać się z powagi modernistycznych ideałów…
Głównym elementem wystawy są makiety stacji benzynowych, garaży i pojazdów. Ukazują one zmieniające się tendencje w projektowaniu architektury związanej z motoryzacją. Od ścian w kształcie kanistrów na olej Shella po dom wykonany z części furgonetki Citroëna 2CV. Wszystkie obiekty połączone są zawiłymi, ale ekscytującymi drogami… dla resoraków.
Kurator: Łukasz Wojciechowski
Organizator: Muzeum Architektury we Wrocławiu
Oprawa graficzna: Michał Majewski
Patroni medialni: Architektura Murator, ARCH, Format, Architektura&Biznes