Muzeum Architektury we Wrocławiu oraz Kabinet Architektury w Ostrawie serdecznie zapraszają na wystawę “ZVI HECKER. DOM NEUMEISTRÓW. SZKICE”
Wernisaż odbędzie się 25 października (czwartek) 2018 o godz. 18.00 w Muzeum Architektury we Wrocławiu przy ul. Bernardyńska 5
W trakcie wernisażu będziemy mieli okazję porozmawiać z Zvi Heckerem o inspiracjach i szczegółach pracy nad tym projektem oraz o stosowanej przez architekta niezwykłej metodzie pracy twórczej.
Praca nad koncepcją domu dla rodziny Neumeistrów we Włoszech jest zasadniczą treścią kameralnej wystawy Tadeusza Zvi Heckera, prezentowanej obecnie w Muzeum Architektury. Jest ona, w pewnym sensie, istotnym dopełnieniem obszernej retrospektywy zatytułowanej Stronice księgi zorganizowanej w 2015 roku przez wrocławskie Muzeum Architektury we współpracy z Zvi Hecker Architektur und Kunst Stiftung w Berlinie.
Niezwykłą twórczość Zvi Heckera – architekta i artysty pochodzącego z Krakowa, a mieszkającego w Tel Awiwie oraz Berlinie – zdefiniowały geometria i metafora. Geometria czyli wielościan foremny – moduł przestrzenny i narzędzie urzeczywistniania w różnych skalach teorii Alfreda Neumanna, mentora i partnera Zvi Heckera w architektonicznej spółce. Traktat Neumanna, opublikowany w 1956 roku pt. Humanizacja przestrzeni: System m-Φ, stał się fundamentem wielu projektów zrealizowanych w latach 60. i 70. XX wieku, zaliczanych do kanonu architektury Izraela. Znalazły się w nim m.in. ratusz w Bat Yam (1960-1963), dom wielorodzinny Dubinera w Ramat Gan (1961-1963) i laboratoria Technionu w Hajfie (1963-1967).
Z czasem w świat Heckerowskiej „architektury wielościanu” wkroczyła metafora jako nośnik pozaarchitektonicznych treści. Szczególne miejsce wśród najczęściej stosowanych przez architekta metafor zajęły słonecznik, będący egzemplifikacją w świecie przyrody idealnej, boskiej spirali oraz księga – fundament judaizmu. Były one inspiracją dla domu mieszkalnego „Spirala” w Ramat Gan (1985-1989) oraz szkoły żydowskiej w Berlinie (1991–1995) i Centrum Kultury Żydowskiej w Duisburgu (1996–2000). Ramatgańska „Spirala” zajmuje w dorobku Heckera wyjątkowe miejsce, jest nie tylko realizacją jego artystycznego credo, ale i azylem.
Echo owej „Spirali”, można powiedzieć: powidok, odnajdziemy również w szkicach i modelach domu dla rodziny Neumeistrów, właścicieli pięknie położonej posesji w Monte Fumo, Itria, we Włoszech, wykonanych przez architekta w ostatnim czasie. Nowy wakacyjny dom mieści trzy sypialnie, pokój dzienny, kuchnię i jadalnię rozpisane na pięciobocznym planie. Jego bryłę tworzy spiralna ściana sięgająca swym długim ramieniem progu istniejącego, tradycyjnego domu. Zbudowana z miejscowych materiałów jako swoisty melanż kamieni, betonu, fragmentów starego asfaltu i bambusowych pędów, jest lejtmotywem tego projektu, przetestowanym z sukcesem we wcześniejszych, zrealizowanych obiektach. Granica między sztucznym tworem – dziełem architekta – a krajobrazem ulega zatarciu.