LINK DO WYDARZENIA tutaj
Wystawa ‘Trouble in Paradise’ to wielowątkowa opowieść o polskiej wsi, którą często postrzegamy przez pryzmat uproszczeń i stereotypów, traktujemy jako raj utracony, miejsce, w którym można odpocząć od udręki cywilizacji, albo jako niewidoczny element krajobrazu… Czy jednak nasze przekonania o obrazie obszarów wiejskich idą w parze z ich realnym wyglądem? Jakie elementy składają się na pełny obraz krajobrazu polskiej wsi? Jak często nasze wizje spokojnej i sielankowej prowincji zderzają się z widokiem ogromnych hal produkcyjnych, ferm i obwodnic?
Odpowiedzi na te pytania poszukamy podczas autorsko-kuratorskiego oprowadzania po wystawie ‘Trouble in Paradise’ w ramach cyklu wydarzeń blok # 10. Spotkamy się z autorami analitycznej części wystawy – fotografem Michałem Sierakowskim, Pawłem Starcem oraz artystą wizualnym Janem Domiczem, którzy we współpracy z zespołem kuratorskim PROLOG +1, stworzyli 70-metrową, fotorealistyczną ‘Panoramę polskiej wsi’. Rezultatem ich pracy jest zbiór fotografii tworzący fikcyjny obraz miejsc, które każdy z nas rozpoznaje, ale nikt nie wie gdzie się znajdują. Zapytamy czym kierowali się tworząc opowieść o kształtowaniu się terenów wiejskich na przełomie ostatnich 100 lat.
KIEDY?
wtorek 22 marca 2022, g. 17:00
GDZIE?
ul. Bernardyńska 5, Muzeum Architektury we Wrocławiu
GOŚCIE:
Wojciech Mazan jest architektem, ukończył z wyróżnieniem studia w ramach programu MPhil in Architecture and Urban Design: Projective Cities na Architectural Association School of Architecture w Londynie, gdzie w swojej pracy analizował rozproszenie i fragmentaryzację linearnych osad na przykładzie Śląska Opolskiego. Jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej i studiował na Rotterdamse Academie van Bouwkunst. Pracuje jako badacz na Royal College of Art w Londynie i jest członkiem redakcji kwartalnika „RZUT”. Od 2017 roku współtworzy PROLOG, w ramach którego jest kuratorem wystawy „Trouble in Paradise”, która prezentowana była w Pawilonie Polskim na 17 Międzynarodowej Wystawie Architektury — La Biennale di Venezia i w Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Jan Domicz, artysta wizualny, twórca wideo, obiektów i instalacji. Absolwent Städelschule we Frankfurcie i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Warszawie, współpracuje z galerią Wschód. Od 2017 roku prowadzi quasi-kuratorski projekt Office for Narrated Spaces. Jego prace były prezentowane m.in. na wystawach w Museum für Moderne Kunst we Frankfurcie, SALTS w Bazylei, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Significant Other w Wiedniu i Karlin Studios w Pradze. W swoich pracach wykorzystuje narracyjny potencjał przestrzeni.
Michał Sierakowski, fotograf dokumentalista i filmowiec. Absolwent fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jego prace były pokazywane m.in. w Warszawie, Kijowie, Londynie i Sankt Petersburgu. W swojej pracy skupia się na relacjach człowieka z jego otoczeniem, a także tym, w jaki sposób społeczności reinterpretują i rekonstruują krajobraz, naturalny czy w formie urbanistyki i architektury.
Paweł Starzec, fotograf, socjolog, dokumentalista. Wykładowca i nauczyciel akademicki, twórca programów warsztatowych, współtwórca kolektywu twórców i wydawnictwa Azimuth Press. Doktorant Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz student II stopnia Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Muzyk i artysta dźwiękowy, obecnie występujący w projekcie Mazut i solowo. W swojej pracy skupia się na powiązaniach przestrzeni, historii i ich społecznych kontekstów.
Wystawa ‘Trouble in Paradise’ wyprodukowana przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki po raz pierwszy prezentowana była w Pawilionie Polskim na zeszłorocznej, 17 Międzynarodowej Wystawie Architektury — La Biennale di Venezia, podczas której 63 reprezentacje narodowe z całego świata musiały zmierzyć się z pytaniem „Jak będziemy żyć razem?”. Autorzy projektu założyli, że w czasach narastających lokalnych i światowych kryzysów to właśnie obszary wiejskie są istotnym elementem budowania zrównoważonych środowisk ludzkich, potraktowali je jako samodzielny obszar badań i właśnie tam szukali odpowiedzi.