Konserwacja kolekcji witraży ze zbiorów Muzeum Architektury we Wrocławiu

June 5th, 2025

Z radością informujemy, że Muzeum Architektury we Wrocławiu jest beneficjentem programu „Wspieranie działań muzealnych – konserwacja zbiorów 2025”, finansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Konserwacja kolekcji witraży to projekt obejmujący konserwację i restaurację 17 obiektów z bogatej kolekcji witraży przechowywanych w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Zbiór ten jest dziś jednym z wiodących w Polsce i obejmuje witraże datowane od XIII do XX wieku. Większość z nich (16 obiektów) jest prezentowana na stałej wystawie architektonicznego rzemiosła artystycznego.

Witraż gabinetowy z herbem Joachima von Hausena, Jacob Spengle, Szwajcaria, 1587 rok

Przeprowadzona w 2024 r. ekspertyza stanu zachowania najcenniejszych eksponatów ujawniła konieczność wykonania prac, które powstrzymają fizyczną i wizualną degradację obiektów - 3 witraży średniowiecznych, 5 witraży nowożytnych i 9 witraży z lat 1820-1939. W tej grupie najcenniejszym zabytkiem jest niezwykle rzadki w polskich zbiorach witraż romański z przełomu XII i XIII wieku, z wizerunkiem proroka Ezechiela. Konserwacją zostały objęte również wyjątkowe 2 witraże figuralne z XIV wieku i 3 szwajcarskie witraże gabinetowe z XVI wieku.

Witraż w wizerunkiem proroka Ezechiela, Niemcy (?), pocz. XIII wieku, zbiory MA

Witraż ze sceną Ofiarowania w Światyni, Niemcy, 1. ćwierć XIV wieku

Celem wszystkich podjętych w ramach programu prac jest odpowiednie przygotowanie witraży do dalszej ekspozycji w warunkach muzealnych.

Koszt całkowity projektu: 103 463 zł

Dofinansowanie MKiDN: 81 736 zł

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

News

ANTYMONUMENT. Wielowątkowe skalowanie

ANTYMONUMENT. Wielowątkowe skalowanie

Current events

wtorek 24 czerwca 2025 roku, g. 18.00

Zapraszamy na spotkanie z Grzegorzem Klamanem – artystą, którego twórczość od lat pozostaje w dialogu z przestrzenią publiczną, pamięcią zbiorową i formą pomnika. Podczas wydarzenia artysta przedstawi swoje wybrane projekty i realizacje, które zmierzają w stronę tzw. antypomnika – formy krytycznej wobec tradycyjnych, monumentalnych upamiętnień i nostalgicznego spojrzenia na historię.