Young-Jae Lee – naczynia

4.4.2016–8.5.2016

Wystawa została przygotowana przez Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu z okazji nadania artystce zaszczytnego akademickiego tytułu doctora honoris causa. Uroczystość przyznania tytułu odbyła się 4 kwietnia o godz. 11:00 w Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Tego samego dnia nastąpiło otwarcie cyklu wystaw mających na celu przybliżenie dorobku tej wybitnej koreańskiej ceramiczki, która od czterdziestu lat mieszka i pracuje w Niemczech, oraz spadkobierców jej myśli – Pracowni Koła Garncarskiego.

Young-Jae Lee urodziła się w 1951 roku w Seulu w Korei Południowej, gdzie rozpoczęła edukację w dziedzinie tworzenia ceramiki, którą od 1972 roku kontynuowała w Niemczech. Po ukończeniu studiów artystycznych w Wiesbaden otworzyła swój pierwszy warsztat ceramiczny. Równolegle na uniwersytecie w Heidelbergu uczęszczała na wykłady z historii sztuki. Następnie przez trzy lata była pracownikiem naukowo-artystycznym w Gesamthochschule w Kassel. W 1987 roku objęła kierownictwo warsztatu ceramicznego Margaretenhöhe w Essen. Warsztat ten, z sukcesem zarządzany przez Young-Jae Lee, wywodzi się z tradycji i idei Bauhausu.

Young-Jae Lee jest autorką programu Margaretenhöhe – projektantką, technologiem i menadżerem, a dorobek warsztatu cieszy się dużym uznaniem na międzynarodowych targach wzornictwa i zdobywa nagrody na konkursach designu.

Kolekcję naczyń użytkowych manufaktury Margaretenhöhe pokazywano na targach rzemiosła artystycznego i wzornictwa, w galeriach sztuki użytkowej w Niemczech (Frankfurt nad Menem, Handwerkskammer w Monachium, Koblencja, Düsseldorf, Bonn, Augsburg, Targi Sztuki w Kolonii, Studio Rosenthal w Hamburgu, Muzeum Sztuki i Rzemiosła w Hamburgu, Muzeum we Frechen), a także w Hadze, Wiedniu (Targi Impression) oraz wielu galeriach włoskich, austriackich i hiszpańskich. Young-Jae Lee prezentowała swe dzieła również w Japonii (m.in. Kioto, Tokio, Toyama, Nagoya) i w Korei Południowej.

Nie byłoby tego sukcesu bez osobowości, talentu, pracowitości i pasji Young-Jae Lee, które wyraziście manifestują się w jej dziełach. Artystka jest laureatką m.in. takich nagród jak Bampi-Preis (1981) czy złoty medal Bayerischer Staatspreis (1989). Jej prace znajdują się w licznych muzeach i kolekcjach, m.in. Art Institut of Chicago w Chicago, Boston Museum of Fine Art w Bostonie, Philadelphia Museum of Art w Filadelfii, Museum für Ostasiatische Kunst w Berlinie, Hetjens-Museum w Düsseldorfie, Keramion we Frechen i wielu innych. Do najbardziej spektakularnych wystaw należą te w Pinakothek der Moderne w Monachium (2006, 2008), Muzeum Sztuki Azjatyckiej w Berlinie (2011) oraz wiedeńskim Muzeum Sztuki Stosowanej (2013).

Cykl wielowymiarowych ekspozycji jest okazją do zaprezentowania twórczości Mistrzyni i spadkobierców jej drogi rzemiosła artystycznego. W Galerii Neon wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych zostały otwarte dwie wystawy – pierwsza poświęcona twórczości koreańskiej artystki i druga podsumowująca 25 lat działalności pracowni koła garncarskiego wrocławskiej ASP. Połączenie tych wystaw jest nieprzypadkowe, bowiem to właśnie Young-Jae Lee stworzyła możliwość poznania tej zaniechanej przed laty techniki młodej wówczas asystentce, a obecnie już profesor nadzwyczajnej Katarzynie Koczyńskiej-Kielan. Dzięki spotkaniom obu artystek obiekty ceramiczne, naczynia, rzeźby czy instalacje tworzone na kole garncarskim mogą znowu powstawać we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Wrocławskie wystawy są podsumowaniem całokształtu wieloletniej pracy Young-Jae Lee. Stanowią też kolejną znakomitą okazję do zaprezentowania szerokiej międzynarodowej publiczności Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury 2016, a samym mieszkańcom przybliżą postać koreańskiej artystki.

Program wydarzeń

Keramische Werkstatt Margaretenhöhe – Young-Jae Lee

4 kwietnia, godzina 16.00
Galeria Neon, Akademiia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, ul. Traugutta 19/21

Prezentacja obejmuje pełen asortyment naczyń realizowanych w manufakturze ceramicznej w technice garncarskiej, wykonanych według założeń projektowych i technologicznych Young-Jae Lee. Cechuje je funkcjonalność form, prostota kształtów i konsekwencja w budowie. Lee, opracowując ich założenia projektowe, odniosła się przede wszystkim do azjatyckiej kultury stołu, tradycji tworzenia naczyń i spożywania posiłków. Ograniczona do sześciu barw kolorystyka, odwołująca się do kamieni półszlachetnych, umożliwia indywidualne komponowanie zestawów. Każde z naczyń – czarka, filiżanka, talerz czy miska – wykonane jednostkowo na kole garncarskim, zachowuje jakość najwyższej klasy. Wszystkie produkty nadają się do używania w zmywarkach i kuchenkach mikrofalowych.

Wystawa czynna od 5 kwietnia do 8 maja 2016 roku.

Wystawa Pracowni Koła Garncarskiego
z okazji 25-lecia pracowni

4 kwietnia, godzina 17.00
Centrum Sztuk Użytkowych, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu,
ul. Traugutta 19/21

Uroczystość ta, mimo że dotyczy jubileuszu pracowni wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, jest związana z osobą laureatki doktoratu honoris causa Young-Jae Lee.

W 1989 roku prof. Katarzyna Koczyńska-Kielan, wówczas asystentka I Pracowni Ceramiki Artystycznej, odwiedziła manufakturę Keramische Werkstatt Margaretenhöhe w Essen, gdzie poznała Young-Jae Lee. Konsekwencją tamtego spotkania była nie tylko wspólna wystawa obu artystek. Koreańska ceramiczka, będąca wówczas również na progu swojej kariery zawodowej, stworzyła możliwość poznania tej zaniechanej w Polsce techniki. W trakcie kolejnych lat Katarzyna Koczyńska-Kielan odwiedzała pracownię, ucząc się od garncarzy techniki toczenia na kole garncarskim. Swoją wiedzę i umiejętności przekazywała wrocławskim studentom. Wprowadzony przez nią autorski program nauczania technik garncarskich miał na celu przywrócenie tej jednej z najstarszych technik ceramicznych jako równorzędnego, współczesnego sposobu kształtowania materii ceramicznej za pomocą koła garncarskiego. Celem stało się, przy wysokim poziomie nauczania samej techniki, wskazanie wszechstronnych, nowoczesnych w wyrazie możliwości jej wykorzystania.

Wystawa czynna od 5 kwietnia do 8 maja 2016 roku.

Young-Jae Lee – Naczynia

4 kwietnia, godzina 18.00
Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5

Wystawa ukazuje wyjątkowość i oryginalność twórczości autorki, która dzieło swojego życia oparła na formach naczyń. Kolekcja 21 wazonów o kształcie wrzeciona – „Spindelvase”, jak nazywa je sama artystka – została uzupełniona o układ płaskich obszernych mis. Wszystkie elementy, w których autorka sięga do tradycyjnej formy naczyń dawnej Korei, zostały wytworzone na kole garncarskim. Przez to spojrzenie wstecz, zwrócenie się do korzeni, artystka prezentuje nam swój stosunek do ceramiki, w której główną ideą jest dla niej poszukiwanie harmonii oraz zbliżenie do ideału piękna w formie i kolorze. W koreańskiej tradycji naczynia o wrzecionowatym kształcie, nazywane „księżycowym garnkiem”, stanowiły formy odwołujące się do czystości Natury i służyły jako pojemniki. Zrealizowane współcześnie przez artystkę, tworzące instalację multiplikowanych korpusów, zyskują kontemplacyjny charakter oraz siłę rzeźb i indywidualność unikatowych obiektów.

Wystawa czynna od 5 kwietnia do 8 maja 2016 roku.

Codzienność – symbol – sakralność. Koreańskie
naczynia Young-Jae Lee

5 kwietnia, godzina 16.00
Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5

Spotkanie z artystką i wykład o. prof. dr. Friedhelma Mennekesa SJ z Kunst-Station Sankt Peter w Kolonii, połączone z koreańską ceremonią parzenia i picia herbaty.

Wykład w języku niemieckim, tłumaczony na język polski.

Young-Jae Lee – Misy

8 kwietnia, godzina 16.00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Galeria Europa – Daleki Wschód, ul. Marii Konopnickiej 26
Kraków

Wystawa jest zwieńczeniem wieloletnich starań o zaprezentowanie twórczości koreańskiej artystki w Muzeum Manggha. Instalacja składająca się z 490 czarek i 49 mis zostanie pokazana w nowo otwartej przestrzeni Galerii Europa – Daleki Wschód.

Wystawa czynna od 9 kwietnia do 14 sierpnia 2016 roku.