Wirtualny spacer po wystawie „Józef Hałas. Poszukiwania”

Około stu pięćdziesięciu prac Józefa Hałasa - malarstwo olejne i akrylowe na płótnie, tusze, akwarele, gwasze na papierach – zostało zaprezentowane w niebywałej przestrzeni wrocławskiego Muzeum Architektury, w dawnym kościele bernardyńskim. Prace od najwcześniejszych do ostatniej, nigdy nie pokazanej publicznie, namalowanej tuż przed śmiercią.

Wirtualny pacer po wystawie „Józef Hałas. Poszukiwania” :

Jak pisał kurator wystawy, historyk i krytyk sztuki Bogusław Deptuła: „Wystawa Józef Hałas. Poszukiwania jest próbą nieco odmiennego spojrzenia na dzieło niedawno zmarłego, znakomitego wrocławskiego malarza, wielkiej postaci tego środowiska (…). Jako kurator tej wystawy, zdecydowałem się pokazać wybrane wątki jego sztuki, wątki, które chyba nieco słabiej do tej pory zaistniały w świadomości publiczności(…). Pragnąłem pokazać to, co zwyczajnie przykuło moją uwagę i wywołało największe estetyczne poruszenie i satysfakcję”.

„Gamy błękitów, zieleni, szarości ożywiane czasem mocniejszymi akcentami oranżu, cynobru czy granatu; pozostają dziełami najwyższej próby, które można określić z pomocą anglojęzycznego zwrotu color fields paintings. Pewnie samemu Hałasowi takie przypisanie artystyczne nie przypadłoby do gustu, bo wolał widzieć siebie jako malarza motywów i tematów, z którymi rozprawiał się przez całe lata swego życia i twórczości, ale w moim pojęciu, można te Hałasowe konteksty i przypisania porzucić, i spojrzeć zupełnie swobodnie, jako na dzieła samowystarczalne, samorodne, pełne i skończone. Takimi wydają mi się jego reliefowe „deszcze”, abstrakcyjne kwadraty, a wreszcie najbardziej oszczędne ze wszystkich Piony, skosy. W tych dziełach jest Hałas chyba najbardziej sobą/osobą - wyrafinowanym malarzem najwyższej próby i doskonałości”.

Wystawa Józef Hałas. Poszukiwania to wysublimowany wybór, spośród obszarów, wokół których artysta przez całe życie krążył, próbując znaleźć możliwie najdoskonalsze rozwiązania w różnych technikach artystycznych. Na wystawie będzie można prześledzić niuanse prób kolorystycznych, struktur czy reliefów  w odniesieniu do konkretnej idei twórczej. Istotnym faktem wydaje się być wyraźnie widoczna w tym zestawieniu myśl, że na koniec życia artysta w pełnej swobodzie twórczej, z radością bawił się najważniejszymi odkryciami artystycznymi.

Aktualności